Achtergrond

Het geheel van het stilteconcert met expositie bestond uit een tentoonstelling van het ‘Laatste Avondmaal’ en het 'Laatste Oordeel', beeldend werk van Martijn Duifhuizen en de uitvoering ‘Sei still mein Herz’ met drie trompetten en een koororgel, een compositie van Kees Wisse. Ook werden enkele werken van Johann Sebastiaan Bach op het koororgel ten gehore gebracht.
Uitvoering en expositie vonden plaats op donderdagavond 24 mei 2012 in de Goudse Sint-Janskerk, een ruimte met substantiële afmetingen en een ‘ademende’ akoestiek. De bezoeker begaf zich in een stilteruimte. Fysiek, maar ook mentaal.

De muziek ‘Sei still mein Herz’ speelt zich af in een wereld waarin alles trager verloopt dan gebruikelijk. De luisteraar wordt niet vermaakt, ook is er geen sprake van vervreemdende of schokkende ervaringen. Er is meer sprake van een bedachtzame oefening, zo men wil een ‘meditatie’.



In de tijdsruimte doet ook de stilte zijn werk. De tijdsruimte is substantieel: de compositie duurt ongeveer 40 minuten. De luisteraar concentreert zich gaandeweg in een langzaam voortschrijdend sober muzikaal omniversum.
Concentratie kan ook betekenen: samen zijn rond het centrum. Naast het muzikale centrum was er een fysiek centrum: een kunstwerk van bijna zeven meter breed waarop het Laatste Avondmaal is afgebeeld. En een installatie van het Laatste Oordeel. De werken zijn minimalistisch van aard. Alleen zuiver goud en zwarte stof spelen een rol. Goud als een verwijzing naar de figuren en het zwart als meditatief element.
Het publiek kon het geheel beluisteren, bekijken en ervaren als een abstract kunstwerk.
Deze avond gold als de officiële opening van de expositie en de première van 'Sei still mein Herz'. De expositie was langere tijd te zien.

Wat is er bijzonder aan dit project?

De combinatie van beeldende kunst en muziek leidt tot een soort ‘integrale meditatie’. Het biedt een tegenwicht tegen de ‘klopjacht van de economische klok’. Er is in onze cultuur een latente behoefte aan onthaasting en ervaringen die tegemoetkomen aan de teloorgang van religie. Verder is het christendom op zoek naar uitingen van vitaliteit van de eigen traditie. Het abstractieniveau van de muziek en beeldende kunst biedt hier een brede ingang voor een divers publiek.

CV Kees Wisse

Als componist volgt Kees Wisse de dubbeltalent-route. Hij is actief als componist. Compositielessen ontving hij van Egmont Swaan, Bart Visman en Daan Manneke.
In 1997 won hij de derde prijs op de ‘Hinsz-orgelcompositiewedstrijd’ in Kampen met ‘Variations on Haarlem 1996’. Kees is lid van het Genootschap van Nederlandse Componisten (GeNeCo).
In zijn muziek krijgt vernieuwing gestalte door het samensmelten van elementen uit de klassieke muziek en de avant-garde van de 20e eeuw. In verbondenheid met het christelijk geloof vindt religie een natuurlijke plaats in zijn composities.
Zijn werk is uitgevoerd op het Bach- en Mozartfestival Woerden, het Festival Nieuwe Muziek Utrecht en in Orgelpark Amsterdam. Opnames van eerder werk zijn op aanvraag beschikbaar.




Meer werk

305-23

303-23

302-23

304-23

301-23

202-22

907-21

906-21

903-21

905-21

902-21

904-21

901-21

810-20

803-20

808-20

806-20

807-20

805-20

804-20

802-20

801-20

706-19

705-19*

704-19*

703-19

702-19

701-19

604-18

603-18

460-16

602-18

2018 proef

601-18

CS 2017

469-17

468-17

467-17

467-17

466-17

501-17

465-16

464-16

463-16

454-16

461-16

462-16

457-16

455-16

456-16

453-16

452-16

401-16

450-15

451-15

449-15

cbgg

DC 2015

2015

301-15

302-15

201-15

2014

909-14

908-14

907-14

906-14

905-14

904-14

903-14

902-14

901-14

812-13 2/5

811-13

810-13

809-13

808-13

807-13

806-13

805-13

804-13

815-13

803-13

814-13

802-13

813-13

801-13

2012

705-12

704-12

703-12

702-12

701-12

605-11

2011-2014

2011

603-11

602-11

601-11

2010

508-10

507-10

506-10

505-10

504-10

503-10

502-10

501-10

409-09

408-09

407-09

406-09

2009

405-09

404-09

403-09

402-09

401-09

306-08

305-08

304-08

303-08

302-08

301-08

211-07

210-07

209-07

208-07

206-07

207-07

205-07

204-07

203-07

202-06

201-06

187-05

186-05

183-04

studie-18